^Wróć na górę strony

  • Klub Suzuki - Styl życia

    Jesteśmy grupą pasjonatów, przyjaciół, którzy pragną sobie pomagać i wspólnie się bawić. Razem budowaliśmy i cały czas rozbudowujemy forum internetowe, organizujemy wspólne imprezy, gdzie możemy się poznać układać plany na przyszłość.

  • Samochody terenowe

    Interesuje Cię jazda w terenie?? W naszym Klubie zrealizujesz swoje pasję związane z jazdą w trudnych warunkach. .

  • Samochody miejskie

    Kochasz próby sprawnościowe, dyskusje o tuningu czy innych kwestiach związanych z motoryzacją?? Zapraszamy do nas.

Forum Klubu Suzuki

Nasz Facebook

Partner Tytularny

Sponsorzy

Nasz Sklepik

  

Stronę przegląda

Odwiedza nas 203 gości oraz 0 użytkowników.

Po ponad ćwierć wieku od premiery pierwszej generacji modelu VITARA, jego dziedzictwo znów znajduje odzwierciedlenie w postaci nowego pojazdu klasy SUV. Najnowsza odsłona Suzuki Vitara może się pochwalić napędem na 4 koła ALLGRIP oraz zaawansowanym technologicznie wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i rozwiązań komunikacyjnych.

 

 

Suzuki jest ekspertem w dziedzinie samochodów z napędem na cztery koła, a od debiutu rynkowego w 1988 roku rodzina Suzuki Vitara zyskała niezwykłą popularność dzięki atrakcyjnej stylistyce, kompaktowym wymiarom, doskonałym właściwościom jezdnym  oraz dzielności w terenie. Najnowsza odsłona tego SUV-a ma swoją premierę podczas salonu samochodowego Paris Motor Show trwającego w dniach 4-19 października 2014 r.

 

VITARA została opracowana na bazie koncepcyjnego modelu iV-4, który prezentowany był podczas ubiegłorocznego Salonu Motoryzacyjnego we Frankfurcie. Doskonale łączy atrakcyjny design z właściwościami SUV-a. Stylistka tego modelu - wyposażonego w inteligentny napęd ALLGRIP 4WD - podkreśla nowoczesność i innowacyjność, jednocześnie nawiązując elementami nadwozia do charakterystycznych rozwiązań stosowanych w SUV-ach Suzuki.

 

Już na początku 2015 roku nowa Vitara trafi na linie produkcyjne węgierskich zakładów Magyar Suzuki, aby jeszcze w pierwszej połowie roku zadebiutować w europejskich salonach sprzedaży. Model ten będzie także eksportowany poza Stary Kontynent, osiągając status globalnego, kompaktowego SUV-a marki Suzuki.

 

Koncepcja

1. Wygląd charakterystyczny dla SUV-ów marki Suzuki

Stylistyka nowej Vitary czerpie z tradycji SUV-ów Suzuki i interpretuje ją w nowoczesny i atrakcyjny sposób.

2. Poprawione osiągi dzięki układowi ALLGRIP oraz przemyślanej konstrukcji podwozia

Masywne felgi oraz duży prześwit zdradzają możliwości terenowe, natomiast układ napędowy ALLGRIP z czterema trybami jazdy pozwala kierowcy dostosować charakterystykę pojazdu do zmiennych warunków drogowych i zapewnia znakomite właściwości jezdne na drodze, jak i w terenie.

 

3. Możliwości personalizacji

Użytkownik chcący spersonalizować swój samochód ma do wyboru listę dodatkowego wyposażenia nadwozia i wnętrza, dzięki czemu może lepiej dostosować samochód do swojego gustu.

 

4. Nowoczesny system nawigacji oraz wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Zestaw audio kompatybilny ze smartfonami pozwala również na dostęp do zaawansowanych funkcji nawigacyjnych (wyposażenie dostępne w wybranych wersjach modelu). System Radar Brake Support (dostępny w wybranych wersjach modelu) oferuje najwyższy poziom bezpieczeństwa, wykorzystując radar do zapobiegania kolizjom lub łagodzenia ich skutków.

 

5. Niezwykła wydajność paliwowa

Nowe Suzuki Vitara spełnia współczesne oczekiwania dotyczące niskiego zużycia paliwa. Dzięki szerokiemu zastosowaniu stali o wysokiej odporności na rozciąganie, nadwozie pojazdu jest bardzo lekkie i odpowiednio sztywne. Dodatkową oszczędność paliwa uzyskuje się również poprzez zastosowanie nowej, sześciostopniowej przekładni automatycznej. Nowa Vitara z napędem na jedną oś oraz pięciostopniową manualną skrzynią biegów emituje zaledwie 123 g CO2 na kilometr.

 

 

 

Stylistyka nadwozia

Nowa Vitara stanowi uosobienie klasycznej stylistyki SUV-a Suzuki w nowej, ciekawej interpretacji. Dzięki charakterystycznemu kształtowi maski przednia część nadwozia podkreśla znakomite właściwości jezdne. Wysoko poprowadzone linie boczne oraz wyloty powietrza po bokach maski to stylistyczne nawiązanie do pierwszej generacji modelu Vitara. Uwagę zwracają wyraziście zarysowane przetłoczenia pod linią okien, rozciągające się na całej długości nadwozia i sugerujące mocny charakter pojazdu. Efektem poszukiwań najlepszych właściwości aerodynamicznych są optymalnie zaprojektowane i rozmieszczone otwory w zderzaku, przemyślana linia dachu, łagodnie opadająca ku tyłowi pojazdu, oraz opływowe kształty lusterek zewnętrznych i zderzaków, opracowane w oparciu o wyniki testów w tunelu aerodynamicznym. Reflektory LED nie tylko świetnie się prezentują, ale także pozwalają oszczędzić energię elektryczną.

 

Stylistyka wnętrza

Odważna stylistyka deski rozdzielczej oraz otoczenia lewarka zmiany biegów podkreśla twardy charakter SUV-a. Okrągła tarcza zegara i kolisty kształt wlotów powietrza odzwierciedlają motywy wszechobecne w stylistyce modelu Grand Vitara, które nadają wnętrzu kabiny nowoczesny, dynamiczny wygląd.

 

 

Personalizacja

Dzięki ofercie elementów stylizacyjnych i możliwości personalizacji wyglądu samochodu, VITARA umożliwia użytkownikowi lepiej wyrazić siebie. Przygotowano bogatą paletę kolorów nadwozia oraz elementów dekoracyjnych, dzięki którym użytkownik może w znacznym stopniu dostosować charakter VITARY do swojego gustu i preferencji. Do wyboru dostępnych jest 15 odcieni lakieru nadwozia, w tym trzy zupełnie nowe barwy, a także kilka dwukolorowych kompozycji, które podkreślają radość z jazdy nową Vitarą.

 

Nowe odcienie lakieru:

  • Atlantis Turquoise Pearl Metallic (ZQN)
  • Horizon Orange Metallic (ZQP)
  • Savannah Ivory Metallic (ZQQ)

 

Kolejnych pięć elementów, które pozwoli na dalszą modyfikację stylistyczną kabiny i nadwozia nowej Vitary, to:

  • przedni grill (w kolorze białym lub czarnym)
  • elementy dekoracyjne błotników (w kolorze białym lub czarnym)
  • elementy dekoracyjne deski rozdzielczej (turkus, pomarańcz, biel lub czerń fortepianowa)
  • obręcze Louvre (turkus, pomarańcz, biel lub czerń fortepianowa)
  • zegar w konsoli środkowej (w wersji CARBON lub KANJI)

 

Ponadto użytkownik może dodatkowo podkreślić drogowe i terenowe zdolności, wybierając jeden z pakietów stylistycznych:

  • pakiet miejski - składają się na niego chromowane elementy dekoracyjne, m.in. chromowane ramki świateł przeciwmgłowych, ozdobne listwy boczne oraz tylny spojler dachowy.
  • pakiet terenowy - podkreśla twardy charakter pojazdu; składa się m.in. z przedniej i tylnej osłony podwozia, ozdobnych ramek lamp przeciwmgłowych, listew bocznych, oraz listwy ochronnej progu bagażnika.

 

Osiągi

  • Ogromna przyjemność z jazdy, będąca efektem praktycznego zastosowania bogatej wiedzy i doświadczenia konstruktorów firmy Suzuki
  • Znakomite właściwości jezdne na asfalcie oraz świetne możliwości terenowe, z których słynie cała rodzina modelu Vitara
  • Niezwykle dynamiczny i oszczędny układ napędowy
  • Jeden z najniższych współczynników emisji CO2 w klasie kompaktowych SUV-ów

 

Jednostki napędowe

Nowe Suzuki Vitara może napędzać benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra (kod M16) lub wysokoprężna jednostka o takiej samej pojemności (kod D16AA). Motor benzynowy wyróżnia się obniżonym tarciem wewnętrznym oraz niższą masą własną i osprzętu, co przekłada się na ponadprzeciętną wydajność paliwową oraz wysoką moc i moment obrotowy. W jednostce wysokoprężnej zastosowano nowy układ recyrkulacji spalin (EGR) oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii kierownic dopływu powietrza turbiny (VGT), dzięki czemu dysponuje ona sporą mocą i odpowiednio wysokim momentem obrotowym, przy znacznym ograniczeniu poziomu emisji substancji szkodliwych oraz obniżeniu zapotrzebowania na paliwo. Poniżej przedstawiono podstawowe dane techniczne dotyczące osiągów obu jednostek napędowych:

 

 

M16A

D16AA

Moc maksymalna

120 KM przy 6000 obr./min.

120 KM przy 3750 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

156 Nm przy 4400 obr./min.

320 Nm przy 1750 obr./min.

 

Skrzynie biegów

W przekładniach dostępnych dla modelu VITARA zastosowano rozwiązania mające na celu maksymalną oszczędność paliwa, najlepszą kulturę pracy oraz najskuteczniejsze wytłumienie hałasu i drgań.

  • przekładnie manualne

Pięciostopniowa przekładnia manualna dostępna jest w konfiguracji z benzynowym silnikiem o pojemności 1,6 litra, natomiast sześciostopniowa skrzynia manualna oferowana będzie z jednostką wysokoprężną w tej samej klasie pojemności. Charakterystykę przełożeń zoptymalizowano pod kątem jak najlepszych osiągów i maksymalnej oszczędności paliwa, a rozwiązania takie jak przeciwwaga drążka zmiany przełożeń gwarantują łatwą obsługę przekładni, co znacznie uprzyjemni powadzenie pojazdu.

  • przekładnia automatyczna

Sześciostopniowa przekładnia automatyczna dostępna jest w konfiguracji z silnikiem benzynowym o pojemności 1,6 litra. Odpowiednio długie przełożenia biegów gwarantują precyzyjną pracę przekładni i dobrą dynamikę nawet przy niskich prędkościach (np. podczas ruszania czy wolnego podjazdu pod górę), oraz pozwalają silnikowi na sprawną pracę w niskich prędkościach obrotowych. Rozszerzony zakres pracy sprzęgła konwertera poprawia dynamikę przyśpieszania, obniża zapotrzebowanie na paliwo oraz sprawia, iż cały układ pracuje ciszej. Ponadto, w trybie sterowania ręcznego kierowca może zmieniać przełożenia przy pomocy łopatek przy kole kierownicy.

 

Emisja CO2

Dzięki rozwiązaniom obniżającym masę własną pojazdu (m.in. zastosowanie lekkiej stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie) oraz systemowi Engine Auto Stop Start, który wyłącza silnik podczas postoju (np. na czerwonym świetle), Suzuki Vitara charakteryzuje się niską emisją CO2 do atmosfery. Suzuki zakłada emisję CO2 na poziomie 123g/km w wersji z silnikiem benzynowym, napędem na jedną oś i pięciostopniową przekładnią manualną oraz 127g/km w wersji z silnikiem benzynowym, napędem na obie osie oraz sześciostopniową przekładnią automatyczną.

 

Zużycie paliwa

Zwykle układ napędu na cztery koła oznacza większe zużycie paliwa i wyższy poziom emisji substancji szkodliwych, jednak układ napędowy ALLGRIP w nowym Suzuki Vitara potrafi utrzymać emisję CO2 na zaskakująco niskim poziomie jak na SUV-a z napędem na obie osie[1]. Szacunki Suzuki dla Vitary wyposażonej w układ napędowy ALLGRIP zakładają emisję na poziomie 134g/km w wersji z pięciostopniową przekładnią manualną oraz 138g/km z sześciostopniową przekładnią automatyczną.

Nowa Vitara z silnikiem wysokoprężnym również notuje wyjątkowo niski poziom emisji CO2. Zakładane wartości to 106g/km w wersji z napędem na jedną oś i sześciostopniową przekładnią manualną oraz 111g/km w odmianie z napędem na obie osie i sześciostopniową przekładnią manualną.

 

Układ ALLGRIP z czterema trybami jazdy

Nowa Vitara została wyposażona w technologię ALLGRIP stworzoną na podstawie doświadczeń Suzuki uzyskanych w dziedzinie technologii napędu na obie osie. ALLGRIP zapewnia nie tylko przyjemność z jazdy, ale i poczucie bezpieczeństwa niezależnie od warunków panujących na drodze. Jednocześnie pozwala na zachowanie niskiego zużycia paliwa i ogranicza negatywny wpływ na środowisko. Technologia ta zadebiutowała w Suzuki SX4 S-CROSS i natychmiast zyskała uznanie użytkowników. Teraz ALLGRIP, wzbogacony o funkcję sprzężenia w przód, dostępny będzie również w nowym Suzuki Vitara.

 

W Vitarze układ ALLGRIP wykorzystuje funkcję monitorowania informacji zwrotnych z czujników przy kołach w celu zwiększenia momentu przenoszonego na tylną oś, jeśli na kołach przedniej osi wykryty zostanie nadmierny uślizg. Nowa funkcja sprzężenia w przód sprawia, iż system potrafi przewidzieć możliwość wystąpienia uślizgu przednich kół na podstawie analizy warunków drogowych, pozycji pedału przyśpieszenia oraz kąta skrętu koła kierownicy. Jeśli system wykryje ryzyko wystąpienia uślizgu, zanim jeszcze ono wystąpi, większa wartość momentu obrotowego przenoszona jest na tylne koła. Układ ALLGRIP może pracować w następujących trybach jazdy:

  • AUTO

W trybie AUTO, odpowiednim do jazdy w normalnych warunkach drogowych, priorytetem jest wydajność paliwowa w typowych warunkach jazdy. System domyślnie wykorzystuje napęd na przednie koła, a w momencie wykrycia ich uślizgu włącza tryb 4WD.

  • SPORT

Tryb SPORT doskonale sprawdza się podczas jazdy po krętych drogach. System wykorzystuje wówczas zalety napędu 4WD w odpowiedzi na nacisk na pedał przyspieszenia. W niskim i średnim zakresie prędkości system steruje charakterystyką przyspieszenia/momentu obrotowego w celu zoptymalizowania reakcji jednostki napędowej i właściwości jezdnych w zakrętach.

  • SNOW

Tryb SNOW jest odpowiedni, gdy samochód porusza się po ośnieżonych, nieutwardzonych lub śliskich nawierzchniach. System domyślnie załącza napęd 4WD. Odpowiednio dostosowuje kontrolę nad napędem na obie osie w zależności od sposobu prowadzenia i przyspieszania, tym samym zapewniając doskonałą trakcję i stabilność pojazdu.

  • LOCK

Tryb LOCK pozwala wydostać auto z głębokiego śniegu, błota lub piachu. System nieustannie przekazuje wysoki moment obrotowy do kół tylnej osi.

 

Zawieszenie kół i hamulce

Vitara wyróżnia się znakomitą stabilności na drodze, pewnym prowadzeniem oraz lekką konstrukcją nadwozia.

  • Układ zawieszenia kół

Z przodu zastosowano sprawdzone kolumny MacPhersona ze zmodyfikowanymi wahaczami dolnymi oraz zmienionym kształtem ramy pomocniczej, co w połączeniu ze sztywniejszymi kolumnami resorującymi owocuje większą sztywnością i poprawioną stabilnością toru jazdy. Zawieszenie kół tylnej osi oparto na unowocześnionej konstrukcji z belka skrętną o zwiększonej sztywności, która zadebiutowała w modelu SX4 S-CROSS. Belka zapewnia nie tylko większą sztywność układu zawieszenia, ale także gwarantuje wyższy komfort jazdy.

  • Układ hamulcowy

Na układ hamulcowy nowego Suzuki Vitara składają się tarcze wentylowane z przodu oraz pełne z tyłu. Ograniczenie masy i usprawnienie pracy zacisków hamulcowych umożliwia niezwykle efektywne funkcjonowanie całego układu oraz przekłada się na dalszą oszczędność paliwa.

 

Bezpieczeństwo

  • Znakomita stabilność toru jazdy oraz kompleksowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego
  • System zapobiegania kolizjom (Radar Brake Support) – znaczna poprawa bezpieczeństwa jazdy
  • Lekkie, ale jednocześnie niezwykle wytrzymałe nadwozie o wysokim stopniu absorpcji siły uderzenia, ogranicznik prędkości, układ elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESP®[2]) oraz system monitorowania ciśnienia w oponach
  • Adaptacyjny tempomat – bezstresowa i relaksująca jazda

 

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego w nowym Suzuki Vitara obejmuje system Radar Brake Support, który przy niskich prędkościach podczas jazdy w ruchu miejskim wykrywa pojazd przed Suzuki Vitarą i ocenia stopień ryzyka kolizji. Jeśli jest ono podwyższone, system wysyła kierowcy dźwiękowy sygnał ostrzegawczy oraz wizualny sygnał alarmowy na wyświetlaczu wielofunkcyjnym.

 

Jeśli ryzyko kolizji wzrasta, system aktywuje układ hamulcowy do zwiększenia siły hamowania podczas hamowania awaryjnego. Jeśli system wykryje, iż kolizja może być nieunikniona, automatycznie uruchamia hamulce, tym samym często zapobiegając zderzeniu przy niskich prędkościach oraz minimalizując skutki kolizji, jeśli już do niej doszło.

 

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa biernego obejmuje siedem poduszek powietrznych, które chronią pasażerów w razie kolizji czołowej lub bocznej, pasy bezpieczeństwa z napinaczami pirotechnicznymi i ogranicznikami siły napięcia, a także mechanizm zapobiegający cofaniu się pedału hamulca. Ponadto takie elementy jak maska, konstrukcja podszybia, wycieraczek i zderzaków wykazują większą zdolność do pochłaniania siły uderzenia przy potrąceniu pieszego, co zwiększa jego szanse na odniesienie mniejszych obrażeń ciała.

 

System RBS (Radar Brake Support)

Przy pomocy radaru system RBS monitoruje drogę przed pojazdem i potrafi skutecznie pracować przy dużych prędkościach, po zmroku, podczas deszczu lub w innych niekorzystnych warunkach pogodowych. System zapobiega lub łagodzi skutki kolizji korzystając trzech funkcji:

  1. Ostrzeganie

Jeśli podczas jazdy z prędkością wyższą niż około 5 km/h system wykryje obecność innego pojazdu przed Suzuki Vitarą i oceni, że istnieje ryzyko kolizji z tym pojazdem, ostrzeże kierowcę, zalecając mu użycie hamulca.

  1. Wspomaganie hamowania

W sytuacji, gdy przed Suzuki Vitarą system wykryje inny pojazd oraz uzna, że istnieje wysokie ryzyko kolizji, zwiększy siłę hamowania awaryjnego, dzięki czemu może zapobiec kolizji lub ograniczyć jej skutki.

  1. Automatyczne hamowanie

Jeśli system wykryje inny pojazd przed Suzuki Vitarą i oceni, że bez ingerencji kolizja byłaby nieuchronna, automatycznie aktywuje układ hamulcowy, aby uniknąć lub ograniczyć jej skutki.

 

Adaptacyjny tempomat (ACC)

System ACC w nowej Vitarze stanowi połączenie klasycznego tempomatu i funkcji radaru, dzięki czemu jazda staje się jeszcze bardziej komfortowa i relaksująca. System wykorzystuje radar do pomiaru odległości od pojazdu poprzedzającego i automatycznie dostosowuje prędkość Vitary, aby zachować do niego jedną z trzech zadanych przez kierowcę odległości autostradowych.

 

Lekkie, wytrzymałe nadwozie TECT o wysokim stopniu absorpcji siły uderzenia

Nadwozie Vitary zostało zbudowane zgodnie z technologią Suzuki „Total Effective Control Technology” (TECT), dzięki czemu jest lekkie i zawiera struktury absorbujące energię, które chronią pasażerów. Szerokie zastosowanie stali o dużej wytrzymałości na rozciąganie w kluczowych częściach pozwala na zachowanie niskiej masy nadwozia, a także powyższa poziom bezpieczeństwa pasażerów.

 

Wymiary nadwozia

Nadwozie klasy SUV nowej Vitary oferuje minimalny prześwit o wartości 185 mm oraz masywne koła z oponami w rozmiarze 215/55R17. Kąt natarcia jest równy 18,2°, a zejścia 28,2°, co pozwala na łatwe pokonywanie kolein czy śnieżnych zasp na drodze. Bagażnik oferuje 375 litrów pojemności (wg VDA) przy uniesionych oparciach tylnych foteli. W razie potrzeby oparcia foteli można składać, a roletę bagażnika zdemontować.

 

Panoramiczne okno dachowe

Firma Suzuki jako pierwsza[3] zastosowała w modelu SX4 S-CROSS rozwiązanie składające się z dwóch niezależnie przesuwanych paneli szklanych. Obecnie rozwiązanie to będzie również dostępne w nowym Suzuki Vitara. Okno dachowe rozciąga się tu nad przednimi i tylnymi fotelami, tworząc w kabinie bardzo przyjemną atmosferę. Przy zamkniętym oknie dachowym szklane panele mają łączną długość 1000 mm. Po otwarciu, powstały otwór ma długość 560mm (co oznacza jeden z najlepszych rezultatów w tej klasie), dzięki czemu w kabinie postaje rzeczywiste wrażenie jazdy bez dachu.

 

Zestaw audio kompatybilny ze smartfonem

Zestaw audio posiada siedmiocalowy ekran dotykowy, który umożliwia intuicyjnie prostą obsługę, nawet w rękawiczkach. Trójwymiarowa mapa systemu nawigacji zapewnia wysoką czytelność, a system oferuje również możliwość korzystania z aplikacji na smartfony podczas jazdy.

 

Podstawowe dane techniczne

Długość całkowita:   4175 mm

Szerokość całkowita:           1775 mm

Wysokość całkowita:           1610 mm

Rozstaw osi:                          2500 mm

Rozstaw kół:

Przód                                     1535 mm

Tył                                          1505 mm

Prześwit:                                185 mm

Pojemność bagażnika:         375 litrów (wg VDA)

Ogumienie:                           215/60R16 lub 215/55R17



[1] Uwaga: Powyższe dane nie są homologowane i należy je traktować jako szacunkowe.

 

[2] Układ ESP® ma wspomagać kierowcę w utrzymywaniu właściwego toru jazdy. Należy jednak pamiętać, iż zależnie od warunków drogowych różny może być również stopień redukcji momentu obrotowego silnika, zachowanie hamujących kół oraz sama skuteczność układu hamulcowego. Zatem układ ESP® ma zasadniczo wspomagać kierowcę, jednak w warunkach bardzo niskiej przyczepności i braku tarcia między ogumieniem a nawierzchnią drogi, działanie układu ESP® może być niewystarczające w celu utrzymania właściwego kierunku jazdy. ESP® to zarejestrowany znak towarowy firmy Daimler AG.

 

[3] wyniki badań Suzuki z września 2014 roku

 

Specyfikacja >>>

Copyright © 2013. Klub Suzuki Polska  Rights Reserved.